sâmbătă, 25 iunie 2011

Cum te faci de râs dacă te numeşti Traian Băsescu şi Emil Boc


Când te numeşti Traian Băsescu şi Emil Boc, e în firea lucrurilor să te faci de râs cu privire la propunerile şi ideile politico-economico-sociale pe care le faci sau le ai. Pentru că atunci când dovedeşti, zi de zi, că nu eşti decât sfertodoct în orice domeniu, rezultatul nu poate fi altul. Iar atâta timp cât ai tendinţa să te joci cu carioca pe harta României - precum Stalin pe vremuri -, îţi cam dai singur foc la valiză, cum se spune în popor. Şi atunci nu mai decât o soluţie, să dai telefon să vină elicopterul. Numai că finalul va fi acelaşi ca şi în cazul celui care a mai apelat la această soluţie, în 1989.
"Cred că e raţional în acest moment să abandonăm acest proiect care a fost prost pregătit şi care ne duce într-o fundătură. Cred că trebuie să gândim altfel lucrurile şi dacă ar fi după mine, ar trebui să tragem concluzii din această experienţă", a fost părerea lui Preda, care a susţinut, într-o intervenţie la Realitatea TV, că responsabilitatea aparţine Biroul Permanent al PDL şi că "ar trebui să şi-o asume".


"Ne-am făcut de râs. Nu am construit ceva consistent, nu trebuia pornit de la numărul regiunilor, trebuia pornit de la ceea ce înseamnă un nivel intermediar util, trebuia să vedem ce anume se întâmplă la nivel local - oraşe şi comune, ce anume servicii nu se pot se face la acest nivel", a explicat europarlamentarul PDL, adăugând că aceleaşi principii ar trebui respectate şi pentru "planul B" propus de Băsescu.
"Noi am pornit de la un număr, care e tot ce poate fi mai arbitrar şi acum jucăm un fel de ping-pong - opt, opt cu doi", a subliniat Preda.

"A pleca doar de la ideea că trebuie să diminuăm statul, ignorând ceea ce înseamnă nevoile şi ceea ce înseamnă această capacitate administrativă mai puternică decât ceea ce avem la nivel de comune sau la nivel de oraşe înseamnă pur şi simplu să jucăm în orb, doar să avem satisfacţia de a tăia nişte posturi", a fost opinia democrat-liberalului. http://www.realitatea.net/cristian-preda-ne-am-facut-de-ras-reorganizarea-trebuie-abandonata_847453.html


Flota romaneasca, disparuta fara urma in triunghiul tranzitiei – Lista navelor romanesti rebotezate!


luni, 13 iunie 2011


Flota romaneasca, disparuta fara urma in triunghiul tranzitiei – Lista navelor romanesti rebotezate!




Unde este FLOTA Romaniei – LISTA navelor

Flota romaneasca, disparuta fara urma in triunghiul tranzitiei – Lista navelor romanesti rebotezate!

Lista cu o parte dintre navele noastre rebotezate!

Click pe denumirea navei sau a armatorului pentru a afla mai multe date:






DENUMIRE ACTUALAFOSTA DENUMIREARMATORPAVILION
1MizarRisnovSio ShippingAdzerbaijan1
2Bai An 5TeliucDalian Jifa BohaiChina
3Bao Yue DaBaia de CrisHTM ShippingChina
4Brave JLBechetNascoChina
5Chang NiGiurgiuMingdong Funing InvestmentChina
6Chun JiangDragomirestiGreatsources ShippingChina
7Danning PrincessBaia NouaCosco ShanghaiChina
8Frank ZhejiangBaraoltZosco ZhejiangChina
9Friendly ZhejiangBasarabiZosco ZhejiangChina
10Graceful ZhejiangBorceaZosco ZhejiangChina
11Great ZhejiangBaneasaZosco ZhejiangChina
12Green ZhejiangBanisorZosco ZhejiangChina
13Hai XiBarbosiGuo Hang ShippingChina
14He XinSarmizegetusaSinotrans DalianChina
15Hebei DiligenceBaia de FierHoscoChina
16Hebei pressBaia De AriesHoscoChina
17HK Deqin 201AlbestiShanghai DeqinChina
18Lan Hai Chuang XinBaia SprieGuangdong Lanhai ShippingChina
19Mei Shan Gang 9Vulcana BaiZhejiang DaisanChina
20New VegaLerestiDalian All Star ShipsChina
21Xin He Shi BaPiatra OltQingdao ShippingChina
22Xin Tong YangMoreniFujiyan ShippingChina21
23MereaBorsaBulcom LtdCipru
24PetrolinaCaracalColumbia ShipmanagementCipru
25Sakalas ICiucasPennyluck ShippingCipru3
26Daebo AceNucetDaebo Shipping COCoreea de Sud
27Goryo 6 HoBalotaHyundai EngineeringCoreea de Sud2
28East pressBazias 1press ShippingDanemarca
29LodbrogTuzlaAlcatel Submarine NetworkDanemarca2
30Al EsraaTurnu MagureleFederal ArabEgipt
31Egy LinkAmaraNational ShippingEgipt
32Fast IndependenceTutovaDemlineEgipt3
33Silver MoonPerisABC maritimeElvetia1
34AboudiFirizaOsman Shiping LLCEm. Arabe Unite
35Al DhafrahBazias 8AdnatcoEm. Arabe Unite
36Al RuwaisBazias 6AdnatcoEm. Arabe Unite
37AlmezaanTarcauBiyat InternationalEm. Arabe Unite
38QSM CoasterPalasQawareb ShipmanagementEm. Arabe Unite
39Saad IIISousaSaad Steel ConstructionEm. Arabe Unite
40VictoriaSascutMarwan ShippingEm. Arabe Unite7
41HoburgenBazias 5LillgaardFinlanda1
42Pioneer SeaAlexandriaInterunity Management CorpGreacia
43AndromedaGura AriesuluiTristar managementGrecia
44AvraBorzestiGood Faith ShippingGrecia
45Blue RidgePolar VIEastwind Hellas SAGrecia
46EftihiaGura HumoruluiTristar ManagementGrecia
47Grand MirsinidiDecembrieStamford navigationGrecia
48LaraDimbovitaTassos ShippingGrecia
49NattyBobilnaGood Faith ShippingGrecia
50OzarkPolar VEastwind HellasGrecia
51PaganeBuhusiBulcom LtdGrecia
52PolarOlteniaNew Shipping LtdGrecia
53Proton IBacestiMerchant MarineGrecia
54Saint MaryTicleniNortech ShippingGrecia
55Sea CoralCarbunestiOverseas marineGrecia
56Smart IBujoreniGood faith ShippingGrecia
57Star BGrozavestiBaru KahaGrecia
58Star HeroPaceaNew Shipping LtdGrecia
59VigourOvidiuPolembros ShippingGrecia
60Vinashin MetalTurceniTramp MTMEGrecia19
61NadiaAlbaBlue Sparrow ShippingInsulele Marshall1
62IanukTroianuMartinoli ConsultingItalia1
63AngoraVilceaConsolidated BulkLiban
64HummerGorgovaConsolidated BulkLiban2
65SaveSaveniMur InternationalLibia1
66Amber VitaCotestiAlpha ShippingLituania1
67Tuah SariCostestiTuah TankersMalaezia1
68AiudAiudC. Shell NavigationPanama
69Celmera 1Tirgu SecuiescCelmera Nav IncPanama
70Princess KBradPrincess K navigationPanama3
71AlbatrosDejA.N. Mircea Cel BatranROMANIA
72ArisSatu MareCosenaROMANIA
73Claudia CTecuciMihei ShippingRomania
74EforieEforieSn CFR,ROMANIA
75FateTulceaMihei ShippingRomania
76Golden AriesNicorestiRomanian MaritimeRomania
77GramostiPaltinisSammarina ShippingRomania
78Histria CrownBiruintaHistria  ShipmanagementRomania
79Histria DiamondTeleajenHistria  ShipmanagementRomania
80Histria OnyxTurnu SeverinHistria ShipmanagementRomania
81Histria TopazBucsaniHistria ShipmanagementRomania
82MangaliaMangaliaSn CFR,ROMANIA
83Mare NigrumSomesGecomar,ROMANIA
84Maria CCalugareniRomanian maritimeRomania
85PaicoPlatarestiSammarina ShippingRomania
86SancrisBusteniRomanian maritimeRomania
87SanhopeHorezuRomanian MaritimeRomania
88SeaqueenTituMihei ShippingRomania
89Stella MMoinestiRomanian MaritimeRomania
90SusieHusiCosenaROMANIA20
91DylanZimniceaBaikal ShippingRusia
92Igor BelianskiTelegaNova ShippingRusia
93Volgograd CityZlatnaVolgotankerRusia3
94Baltic AceCimpinaSamta ShipmanagementSingapore
95HulderBraziThome ShipmanagementSingapore
96Nautica MuarArgesEpic Ship ManagementSingapore3
97Haj MoneirMediasUnimarine managementSiria
98MaximosCaransebesTabalo R.A.Siria
99Mohamad HFrasinPhoenicia maritimeSiria
100HajerMacinSIFNSiria
101Iman TTusnadTartous ShippingSiria
102Marwan HFlorestiPhoenicia maritimeSiria
103Omar al FaroukDraganestiOticoSiria
104Ranim BTirnaveniRasha ShippingSiria
105VenusHirsovaZahra MaritimeSiria9
106Elena BBazias 2Boluda GrupoSpania1
107GolinaSegarceaPolymok ShippingSt. Vincent1
108HansalandBazias 7DOL navigatorSuedia1
109Ali BeyToplitaDeniz FeneriTurcia
110ArasGaiestiBora DenizcilikTurcia
111BehiceRimnicu SaratFurtrans DenizcilikTurcia
112Cem PioneerIlfovSea Pioneer DenizcilikTurcia
113Ceren UrkmezPosadaFurtrans DenizcilikTurcia
114ClipperMircestiCihan DenizcilikTurcia
115Deren PioneerGovoraSea Pioneer DenizcilikTurcia
116ErgulHistriaErmar DenizcilikTurcia
117ImbatBirnovaBora DenizcilikTurcia
118K. NicolasFrunzanestiSea Pioneer DenizcilikTurcia
119KianaFeldioaraSea Pioneer DenizcilikTurcia
120MistralOdobestiBora DenizcilikTurcia
121Nazmi CMedgidiaCanbaz DenizcilikTurcia
122Oasis WestTirgu LapusGulnak denizcilikTurcia
123Orhan AyanogluGostinuAsli DenizTurcia
124RoyalRiureniBora DenizcilikTurcia
125Turgut UstaTohaniYagmur DenizTurcia
126Yasar kaptan IIAzugaArzu DenizcilikTurcia
127Yasar Kaptan IIISadovaArzu DenizcilikTurcia19
128DanielaCimpia TurziiPic Shipping LTDUcraina
129NewfaneReghinDiamant CoUcraina
130NikaHagieniPic ShippingUcraina
131Svyataya AleksandraTirgu FrumosFedcom ShippingUcraina
132ToulonFoisorVernon ShippingUcraina
133VikkiCostinestiPic ShippingUcraina6
134CervineBazias 4DART LineUK
135CyclopusTeleormanIMMS LondonUK
136Halima KFilioaraIMMS LondonUK
137Lady BanaTirgu NeamtIMMS LondonUK
138Moon LightSolcaIMMS LondonUK
139PhocineBazias 3Dart LineUK
140ShingalFilaretIMMS LondonUK7
141AmadeoNavodariRavenscroft Ship managementUSA
142KimberlyBailesti

Dosarul FLOTA – Remember

130 de oameni cercetati, 80 de acuzati, niciun prejudiciu rezultat in urma vanzarii pe nimic a 16 nave. Dosarul „Flota” intra in galeria marilor fraude economice ale sfarsitului de secol XX. Era perioada in care Romania a iesit din „epoca de aur” si a intrat in „epoca tepelor”. „Financiarul” va propune in fiecare saptamana
cate un dosar celebru, cu „autor necunoscut”. Astazi, despre cum au disparut „fara urma” 286 de nave.
Odata, demult, Romania „inventa” exploatarea la scara indus- triala a petrolului, nascocea primul avion cu reactie sau era intre primele trei tari care utilizau laserul in industrie. Ei bine, am fost mai mult decat atat, vorba poetului in viata – am avut si a noua flota maritima (comerciala) a lumii. O tempora, o mores…
La ora actuala, din toata flota romaneasca nu mai exista decat un munte de dosare penale care pluteste prin tribunalele patriei.

Prea multe nave

Revolutia din decembrie 1989, sau cum vreti sa-i spuneti, ne-a prins cu 286 de nave in stare de functionare, toate aflate in dotarea flotei maritime comerciale. Ele se aflau in administrarea fostei intreprinderi de stat Navrom Constanta. Asa cum am mai spus, dar ar fi bine s-o repetam de mai multe ori pe parcursul acestui material, in topul mondial al flotelor comerciale Romania ocupa atunci locul 9.
Insa o minte luminata s-a gandit ca o asemenea armada era de neconceput si greu de condus, asa ca, la data de 15 mai 1990, intreprinderea de stat a fost sparta in trei companii: Navrom, Romline si Petromin. Dintre acestea, Petromin a primit 89 de nave de cel mai mare tonaj, devenind segmentul strategic al flotei comerciale. Director general al companiei a fost numit Calin Marinescu, zis „Sogunul”. Trebuie spus ca, din cele 286 de nave, cel putin 90 se aflau in diferite stadii de degradare, scoaterea lor din uz fiind mai mult decat recomandata. Raman, totusi, mai mult de 190 de nave maritime bune si foarte bune care au disparut fara urma.

Fructul pasiunii

Pentru ca avea vapoare mai multe si mai bune, Petromin a starnit, la vremea ei, dorintele multor afaceristi, din tara si din strainatate. Si, asa cum se intampla cu orice lucru de care trage toata lumea, din compania in cauza s-a ales praful, in doar opt ani. Rand pe rand au disparut toate navele – unele vandute pe un dolar, altele sechestrate prin porturile lumii in contul unor datorii neachitate. Sigur, va tot intrebati de ani buni, ca si in alte cazuri, cine sunt vinovatii.
A existat si o ancheta penala, menita a face lumina in toata afacerea. S-a finalizat cu un dosar, celebru, „Flota” pe numele lui. Personajul principal era Traian Basescu, in calitatea sa de ministru al transporturilor in momentul in care navele au inceput sa intre in… „Triunghiul Bermudelor”. Nu era singurul suspect, ci a facut „echipa” cu alti 80 de  acuzati.

Acuzat de propria putere

„Financiarul” va prezinta dosarul „Flota” asa cum a iesit el pentru prima oara din „malaxorul” anchetatorilor. Veti vedea ca multe dintre deciziile luate de oficiali guvernamentali fata de navele romanesti au fost pur si simplu stupide, asta ca sa ne exprimam gingas. Altele pot fi catalogate drept rau intentionate. Ramane ca dumneavoastra sa judecati, pentru ca instanta a decis ca nu exista niciun prejudiciu in toata afacerea.
Retine atentia faptul ca dosarul ce il incrimineaza pe Traian Basescu de „scufundarea” flotei romanesti – cazul Petromin – nu a fost deschis de adversarii politici din PSD, ci de colegi din Partidul Democrat, chiar pe vremea cand Traian Basescu se afla la putere. Instrumentat pentru prima oara in 1999 (procuror general era chiar Mircea Criste, un fost membru PD), dosarul il acuza pe Traian Basescu  de faptul ca, in 1991, in calitate de ministru al transporturilor, a semnat celebrul contract de asociere cu firma norvegiana „Klaveness” careia, practic, i-au fost vandute 16 nave maritime cu un dolar bucata. In urma acestui contract, partea romana s-a ales fara nave, dar si cu datorii de aproximativ 20 de milioane de dolari la o banca din Oslo.

Capetele de acuzare

Acuzatiile au fost constituite pe baza verificarilor facute de Directia Generala a Controlului Financiar de Stat la Compania de Navigatie Maritima Petromin SA Constanta. In dosar sunt consemnate urmatoarele ilegalitati: „In toate cazurile, infiintarea companiilor din strainatate (ale Petromin – n.r.) nu au avut aprobarea Guvernului Romaniei asa cum prevad dispozitiile Decretului-lege nr. 104 din 30 martie 1990.
Documentele de infiintare si functionare a acestor companii au fost aprobate de Basescu Traian – ministrul transporturilor. Navele apartinand Petromin SA Constanta au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului transporturilor, incalcandu-se astfel dispozitiile Decretului nr. 443/1972, ramas in vigoare pana la aparitia Ordonantei  Guvernului Romaniei nr. 42 din 29 august 1997, cand a fost abrogat in mod expres de guvernarea CDR.  Prejudiciul produs Petromin SA Constanta prin managementul necorespunzator in perioada 1991-1999 este estimat la peste 150 de  milioane de dolari”.

Falimentul profitabil. Pentru cine?

Petromin a disparut in urma unor decizii menite a o face profitabila. Cel putin asa au sustinut cei implicati in afacere, in frunte cu Traian Basescu. Potrivit documentelor de la Parchet, in baza unei note a Ministerului Transporturilor (fara numar si data), pe 31 martie 1991 s-a stabilit necesitatea obtinerii unui credit de 45 de milioane de dolari pentru  retehnologizarea a 15 nave apartinand Petromin. Peste nici doua saptamani, pe 11 aprilie, Traian Basescu, in calitate de ministru al transporturilor, semna la Oslo, impreuna cu reprezentantii Petromin si ai firmei norvegiene Klaveness, o scrisoare de intentie prin care se convenea infiintarea unei companii mixte romano-norvegiene, cu sediul in Liberia, pentru exploatarea a 16 nave romanesti. Conditia era ca partea norvegiana sa asigure obtinerea acelui credit de 45 de milioane de dolari necesar retehnologizarii navelor.

Ministru si director

Zis si facut. La data de 14 mai 1991 s-a hotarat infiintarea companiei mixte Petroklav, cu sediul in Liberia. Ulterior, s-a renuntat la aceasta locatie, societatea fiind „mutata” in Bahamas, la data de 26 iulie 1991. Toate aceste demersuri au fost aprobate de ministrul Traian Basescu, fara ca acesta, sustine Parchetul, sa obtina si aprobarea Guvernului Romaniei, asa cum prevedea legislatia. De asemenea, navele din respectivele companii, care apartineau Petromin, au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului Basescu, desi dispozitiile in vigoare la acea vreme interziceau acest lucru. Managementul era incredintat prin contract firmei Klavenes”. In schimb, norvegienii s-au tinut de cuvant, au obtinut de la Christiania Bank din Oslo doua credite in valoare de 45 si, respectiv,  64 de milioane de dolari, imprumuturi garantate cu navele romanesti. Si pentru ca activitatea era asa de profitabila, pana in 1999, pentru a plati ratele creditului total de 109 milioane de dolari, au fost vandute zece din cele 16 nave cu care Petromin s-a asociat cu partenerul norvegian. Insa ghinion, mai ramasesera de platit 20 de milioane de dolari. Asa ca si celelalte sase nave s-au aflat in situatia de a fi arestate si vandute pentru ipoteca facuta de Christiania Bank. Potrivit datelor din dosarul „Flota”, compania Petromin nu a incasat niciun dolar din milioanele realizate de firma mixta romano-norvegiana in toata perioada 1991-1999. Iar ca tot circul sa fie complet, s-a descoperit ca in firma mixta  constituita cu norvegienii,  Traian Basescu a figurat ca director cand era si ministru al transporturilor.

„Din shipping nu se castiga. Se pierde”

Traian Basescu a sustinut intotdeauna ca navele implicate in contractul cu firma Klaveness au fost vandute formal cu un dolar catre o firma straina la care asociat  unic era Petromin, pentru ca era obligatoriu acest lucru, deoarece o parte din nave reprezentau garantii suplimentare la creditul de 49 de milioane de dolari (desi in dosar figureaza un credit de 45  de mil. de dolari – n.r.). Niciodata nu a avut intentia de a instraina navele, iar dovada cea mai buna era, in viziunea actualului presedinte, faptul ca ele au ramas in inventarul Petromin, cu cheltuieli de amortisment. Vizavi de faptul ca s-a incredintat managementul unei alte firme nu pare a fi nicio problema pentru anchetatori atat timp cat firma romaneasca avea 50% din actiuni. Ramane insa o intrebare, daca era asa de bun contractul incheiat cu Klaveness, de ce Romania si-a pierdut navele si a ramas si cu datorii externe foarte mari? In urma cu aproape cinci ani (mai 2003), Traian Basescu declara presei ca „din shipping nu se castiga. Se pierde. Asta am aflat-o in 1995 de la norvegieni, cand am castigat o bursa si m-am specializat acolo. Eram si parlamentar, dar mergeam si la scoala. Ca sa faci bani cu nave trebuie sa stii cand sa le cumperi si cand sa le vinzi. Noi n-am avut asa o flota puternica si buna, cum se sustine. Era uzata sau prost facuta, pentru ca Ceausescu, in ultimii zece ani, a tinut mortis sa faca toate piesele in Romania. Nu au fost scoase la vanzare de frica, sa nu se aleaga cu dosar penal. Eu, ca ministru, nu puteam sa ma ocup de asa ceva. De astfel de lucruri trebuiau sa se ocupe Consiliul Imputernicitilor Statului si, din 1992, FPS-ul. Nu am fost directorul firmei mixte cu norvegienii, am fost presedintele onorific al consiliului de administratie. Pentru o astfel de functie onorifica nu esti platit. Eu n-am fost platit de norvegieni. Am auzit ca mi-au cautat si conturi in strainatate. N-au gasit, ca n-au ce sa gaseasca. Totul este politic. Au incercat si in 1993, a incercat si Emil Constantinescu sa ma infunde. Acum se incearca din nou. Am mai auzit ca au pus un expert – Nicu Oprea – sa faca asta, pentru ca el avea un dosar penal. Acum, acest Oprea nu mai este in tara. A facut expertiza si a fost lasat sa plece. Asa am auzit. Nu sunt vinovat si nici nu ma intimideaza cu dosarul lor”.

Si totusi, unde sunt vapoarele?

Traian Basescu a fost sau nu vinovat, asta nu o vom afla niciodata. La un moment dat insa, a scapat o pista foarte interesanta catre anchetatori. El a declarat ca navele cele mai bune din contractul cu Klaveness au ajuns la un membru PSD si la un taranist. „S-au batut pentru ele. Ei le-au cumparat”, declara Traian Basescu.
Niciuna dintre institutiile statului nu a mers pe aceasta idee, a gasirii „corpului delict”. Surse politice ne-au confirmat insa partial declaratiile din urma cu cinci ani, facute de actualul presedinte. Cel putin 25 dintre navele Petromin apartin unor armatori romani, acum importanti oameni de afaceri in judetul Constanta.
Concluzia este una trista pentru noi, hilara pentru cineva „din afara”. Aproape 300 de nave au disparut, dar nimeni nu este vinovat. Nu exista prejudiciu, nu exista fapta penala. Pentru amuzamentul dumneavoastra sa va pomenim despre cazul unui sef de serviciu la Navrom, acuzat de  abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals. In timp ce era cercetat penal a reusit performanta sa devina… director economic la Penitenciarul Poarta Alba, cu gradul de maior. Justitia romana poate fi mandra ca, asemenea savantilor care au cutreierat Triunghiul Bermudelor, a emis doar teorii judiciare. Lipseste doar ipoteza extraterestrilor si a portii catre o alta lume…

Romline si Navrom, giranti pentru SRL-uri
Companiile nationale maritime Romline si Navrom au fost mult timp si principalii datornici aflati pe lista Agentiei pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB) care preluase problemele Bancorex. Astfel s-a ajuns si la declansarea falimentului celor doua companii pentru a se putea recupera sume cat mai mari prin arestarea si executarea navelor care umblau hai-hui pe oceanele lumii. Romline si Navrom au avut calitatea de codebitor pentru un mare numar dintre creditele luate de diverse firme de la Bancorex. De exemplu, Navrom a garantat cu nave proprii creditele obtinute de 27 de societati private, iar pentru 11 companii private a preluat integral datoriile rezultate din creditele luate de la Bancorex.
Si Romline a garantat cu navele proprii creditele obtinute de sase companii private de shipping, pentru trei dintre acestea preluand integral datoriile rezultate din conventii de credit incheiate cu Bancorex. De altfel, multe credite au fost luate de la Bancorex de niste SRL-uri ce aveau denumirea „shipping” in coada, dar care
nu aveau flota proprie, ci foloseau nave inchiriate.